چند غذای ساده و مناسب طبخ در جنگل یا کمپ

با آمدن کرونا و منع سفر، بعضی افراد برای عوض کردن حال‌وهوایشان به جنگل و طبیعت پناه برده‌اند که هم سفر کنند و هم در معرض خطرات کرونا نباشند. این طبیعت می‌تواند جنگل‌های نزدیک به محل سکونتتان باشد یا طبیعتی که چند کیلومتری از شما فاصله دارد. چه گردشگر حرفه‌ای باشید یا برای بهتر کردن حالتان به طبیعت پناه برده باشید، زمانی می‌رسد که گرسنه‌اید و باید با وسایل محدود و مواد غذایی مختصری که همراه خود آوردید، غذا درست کنید. حتی اگر فرض کنیم برنامه شما از اول هم پیکنیک و لذت بردن از غذا در کنار دریاچه یا یک کوهپایه جنگلی زیبا بوده است، بهترین تصمیم، درست کردن یک غذای ساده در جنگل یا کمپ است. البته پیش از تهیه غذا، حتما باید حواسمان به آسیب نرساندن به طبیعت هم باشد! چیزی که از اصول اولیه یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای است.

امّا برویم سراغ غذاها. برخی غذاها همچون املت، سیب زمینی زغالی یا حتی سوسیس و تخم‌مرغ، غذاهایی هستند که در عین سادگی، در طبیعت و کمپ، طعم خاطره‌سازی برایمان به همراه خواهند داشت. اما پیشنهادهای مدرن‌تر، مثل هالومی یا حتی غذاهای کنسروی که شاید خوردنشان در منزل لذت کمتری برایمان داشته باشد هم، می‌توانند گزینه‌های خوبی در کنار نوشیدن شیر و غله برای پیکنیک یا طبیعت‌گردی باشند.

 

 

 

املت جنگلی

خب از هرچه بگذریم، محبوبیت تخم‌مرغم انکار نشدنی است. اگر موفق شوید آن‌ها را در پوشش یا ظرف مناسب تا مقصد حمل کنید، تنها با داشتن یک ماهیتابه و مقداری کره یا روغن، حداقل ده نوع غذا و خوراکی مختلف می‌توانید درست کنید. تهیه املت جنگلی، 25 دقیقه زمان می‌برد و برای یک گروه 5 نفره کافی است. برای درست کردن این املت، یک قاشق غذاخوری روغن داخل ماهیتابه بریزید و ماهیتابه را روی آتش زغال یا گاز پیکنیکی با حرارت متوسط قرار دهید. سپس سیب‌زمینی بزرگی را که از قبل پوست گرفته و نگینی خرد کرده‌اید داخل ماهیتابه بریزید، دو عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده (سبز و قرمز) را با سه حبه سیر خرد شده و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. 10 تا 15 دقیقه مواد را هم‌ بزنید تا  سیب‌زمینی و فلفل‌دلمه‌ای‌ها نرم ‌شوند. سپس مواد را در یک طرف ماهیتابه جمع کنید و در قسمت خالی، تخم مرغ‌ها را بشکنید. حالا دیگر با خودتان است که تخم‌مرغ‌ها را بخواهید با مواد قاطی کنید یا بگذارید جداگانه سفت شوند. این غذا کاملا گرسنگی شما را رفع می‌کند.

 

 

سوسیس و تخم‌مرغ

سوسیس تخم‌مرغ از غذاهای ساده اما محبوبی است که معمولا در خانه برای وعده صبحانه درست می‌شود. اما همین غذا را می‌توانید با چند وسیله مختصر برای ناهار یا صبحانه در طبیعت هم درست کنید. یک گاز پیکنیک کوچک، ماهیتابه، روغن، نیم کیلو سوسیس آلمانی و چند عدد تخم‌مرغ، تنها چیزی است که برای درست کردن این غذای لذیذ لازم دارید. می‌توانید بعد از خرد کردن سوسیس‌ها و تفت دادن آن‌ها در ماهیتابه، تخم‌مرغ‌ها را در ظرف جداگانه بشکنید، با فلفل و نمک خوب هم بزنید و روی سوسیس‌ها بریزید.

 

 

سیب‌زمینی کمپ‌فایر

سیب‌زمینی یکی از آن مواد همیشه حاضر در تمام دورهمی‌هایی است که در طبیعت برگزار می‌شوند. هزینه‌ای ندارد، سریع پخته می‌شود و لذیذ است. تصور کنید همان سیب‌زمینی که تا دیروز تنها لای فویل می‌پیچیدید و زیر خاکستر قرار می‌دادید، این بار مقداری پنیر هم به آن اضافه شود. تازه اگر کمی چاشنی خلاقیت را هم قاطی این سبک غذا کنیم، سبزیجات زیادی را می‌شود داخل فویل قرار داد و روی آتش کباب کرد، مثل کدو، بادمجان، هویج، پیاز و قارچ. هرکدام از این مواد را که خواستید، خوب تمیز کنید، پوست بگیرید، خرد کنید و داخل صفحات آلومینیومی قرار دهید. می‌توانید از قبل صفحه‌های آلومینیومی را به اندازه مورد نیازتان، برش دهید و سیب‌زمینی‌های قطعه قطعه شده را داخل یک کاسه بزرگ با یک قاشق غذاخوری پورد سیر، نمک و فلفل، یک قاشق آویشن، دو قاشق روغن زیتون و جعفری تازه خرد شده، مخلوط کنید. سپس این ترکیب جذاب را روی فویل‌ها قرار دهید و روی آن‌ها را با پنیز موزارلا (می توانید موزارلا را با پنیر پارمزان ترکیب کنید)، بپوشانید. سپس فویل را خوب تا کنید، طوری که مواد بیرون نریزد و زیر خاکستر قرار دهید. سیب‌زمینی‌های تنوری و پنیری جذاب شما در کم‌تر از 30 دقیقه آماده می‌شوند.

 

هالومی برگر گیاهی

 تهیه این ساندویچ لذیذ و انرژی‌بخش بسیار سریع و ساده است. از کسی که مسئول درست کردن زغال و آتش است، بخواهید بساط آتش را فراهم کند. برای درست کردن این برگرها، کافیست 4 عدد نان همبرگری کوچک، 250 گرم پنیر هالومی، مقدار کمی روغن که بهتر است روغن زیتون باشد، یک عدد گوجه‌فرنگی خرد شده، 4 برگ کاهو و اگر دلتان خواست مقداری سس کچاپ تند همراه داشته باشید. 250 گرم پنیر هالومی را به 8 تکه تقسیم کنید و آن‌ها را داخل ماهیتابه کوچکی که با یک قاشق روغن زیتون، کف آن را چرب کرده‌اید به نوبت حرارت دهید و 2 تا 3 دقیقه هر طرف پنیر را بپزید تا رنگش برشته شود. ادامه کار، دلپذیر و آسان است. اگر دوست داشتید خمیر داخل نان همبرگر را کمی خارج کنید، کف قسمت داخلی را کمی سس کچاپ بریزید و پنیرهای هالومی برشته شده را همراه با کاهو و گوجه فرنگی داخل آن بگذارید.

 

 

هات‌داگ دودی

امکان ندارد ایرانی باشید و بین وسایل آشپزی کمپینگ، سیخ و توری فلزی مخصوص کباب کردن مواد گوشتی نداشته باشید. کبابی کردن هات‌داگ روی آتش بسیار سریع است و تمام مراحل درست کردن آن بیشتر از 30 دقیقه زمان نمی‌برد. قبل از کباب کردن سوسیس‌ها باید سس آن را آماده کنید. برای این کار 100 گرم سس کچاپ را با 100 میلی‌گرم سرکه، 100 گرم شکر، یک حبه سیر له شده و دو قاشق کره داخل یک قابلمه کوچک هم بزنید و 3 تا 4 دقیقه روی حرارت هم بزنید تا شکر خوب داخل بقیه مواد حل شود. سس شما آماده است.

6 عدد هات‌داگ را کنار هم و با کمی فاصله روی یک طرف توری کباب‌پزی بچینید و وقتی زغال آتش خوب گرفت، توری را روی آن قرار دهید و آتش را باد بزنید تا هات‌داگ‌ها خوب بپزند و رد توری فلزی روی آن‌ها بیفتد. وقتی هر دو طرف هات‌داگ‌ها قهوه‌ای شدند، آن‌ها را از روی زغال و حسابی به سس چسبناک و شیرینی که درست کرده بودید آغشته کنید. این طعم و حال‌وهوا را هرگز فراموش نخواهید کرد.

 

 

توت فرنگی و دیپ شکلات

برای کامل کردن لذت کمپینگ، تنها یکی دو ساعت بعد از خوردن غذا یا حتی برای صبحانه در کنار یک چای هیزمی، خودتان را با دیپ شکلات و توت فرنگی یا موز، دهانتان را شیرین کنید! برای این کار 100 گرم شکلات شیری خرد شده، 100 گرم شکلات تلخ خرد شده و 500 گرم توت فرنگی یا موز لازم دارید.  گاز پیکنیکی را روشن کنید و ماهیتابه کوچک را روی شعله قرار دهید تا خوب گرم شود. سپس شکلات‌های خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید خوب ذوب و یکدست شوند. حواستان باشد، شکلات‌ها را در حال ذوب شدن روی آتش به حال خود رها نکنید. حالا، توت‌فرنگی‌ها و تکه‌های موز را داخل چنگال بزنید یا اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کرده باشید، از سیخ‌های چوبی کباب برای فرو کردن تکه‌های میوه داخل شکلات ذوب شده استفاده کنید.

نودل و ماهی تن

درست کردن نودل‌ برای رفع سریع گرسنگی، به دلیل پخت آسان و سریع آن، محبوب خیلی از ما مخصوصا جوان‌ترها است. نودل را به خاطر طعم نسبتا خنثی‌ای که دارد می‌شود با هرچیزی به ویژه سبزیجات خرد شده ترکیب کرد. اما برای ناهار یک کمپ خوب و سالم، می‌شود در کنار نودل یک عدد کنسرو ماهی تن را هم پس از جوشاندن میل کرد. ادویه‌جاتی که همراه با نودل در بسته‌بندی آن قرار دارد طعم نودل را تعیین و لذت آن را بیشتر می‌کند. برای این ترکیب می‌توانید از سس‌های مختلفی استفاده کنید، مثلا سس مایونز یا سس سویا.

 

 

 

شیر و غله

از خوبی‌های این یکی هرچقدر بگوییم کم است. خوردن شیر و غلات از قدیم یکی از صبحانه‌های مفید و محبوب، هم برای کودکان و هم برای ورزشکاران حرفه‌ای بوده است. شیر ترجیحا کم چرب را داخل کاسه کوچکی بریزید و هر قدر می‌خواهید به آن غلات اضافه کنید. برای درست کردن این غذای کامل و مقوی، نیاز به آتش و اجاق گاز هم ندارید. به همین راحتی نه قند و ویتامین‌های ضروری بدنتان را هم می‌توانید تامین کنید.

غذاهای آماده کنسروی

تقریبا می‌توانید روی تمام غذاهای کنسروی برای کمپینگ حساب کنید. از کنسرو تن ماهی گرفته تا خوراک لوبیا، ماهی کیلکا، کوردن‌بلو، کباب لقمه‌ای و غذاهای آماده ایرانی. هرچند که به طور کلی، تمام توصیه‌های سلامتی، ما را به نخوردن غذاهای کنسروی و آماده دعوت می‌کنند اما اگر مصرف این نوع غذاها در برنامه غذاییتان محدود به سفرهای کوتاه مدت شود، کم‌تر تهدیدآمیز خواهد بود. برای آماده کردن غذاهای آماده، فقط به مقدار خیلی کم روغن زیتون، یک ماهیتابه سفری کوچک و گاز پیکنیکی کوچک احتیاج خواهید داشت. خلاقیت را چاشنی کنید و ببینید چند جور ترکیب غذایی از دل این کنسروها بیرون می‌آید.

 

 

محصولات لبنی با پروتئین غنی شده

این روزها محصولات لبنی با ویتامین‌ها و پروتئین‌های افزوده، بازار گرمی از طرف ورزشکاران دارد. شیر غنی شده با ویتامین‌ها، ماست‌های میوه‌ای پروبیوتیک، پودینگ، نوشیدنی کفیر و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از آن دسته خوراکی‌هایی هستند که دیگر نیاز به هیچ تدارک و آماده شدنی ندارند و به درجه‌ای از محبوبیت رسیده‌اند که تقریبا در تمام سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شوند.