نکاتی موثر برای داشتن سفر حرفه ای با هواپیما

سفر به مکان های دور می تواند هیجان انگیز باشد، اما رسیدن به آن ساده اما کمی هم دشوار خواهد بود. حتی برای مسافرین فصلی و تفریحی نیز شاید انجام پروازهای طولانی سخت باشد، اما خوشبختانه کارهای کوچکی وجود دارند که انجام آنها این پروازهای طولانی را برایتان راحت تر خواهد کرد. با در نظر گرفتن نکات زیر سفر بعدی را مطمئن تر و راحت تر تجربه نمایید.

انتخاب هوشمندانه غذا

بر اساس مطالعات استفاده از غذاهایی غنی از کربوهیدرات ها مانند ماکارونی، نان کامل و بلغور جو دو سر مقابله با جت لَگ (جت لگ یک شرایط فیزیولوژیکی است که در نتیجه تغییرات بدن ناشی از سفرهای راه دور مانند حرکت از شرق به غرب یا غری به شرق در سرعت بالا هواپیما ایجاد می شود) را آسان می کند. این مطالعات نشان می دهند که دریافت سطح بالاتری از انسولین فرآیند انتقال برنامه خواب و غذایی فرد را راحت تر خواهد کرد. غذاهای غنی از کربوهیدرات ها با کمک به ترشحات انسولین در پییشگیری یا به حداقل رساندن جت لگ مفید هستند.

به همراه داشتن میان وعده

تجربه احساس گرسنگی هنگامی که بر روی زمینید به اندازه کافی آزار دهنده است، اما حداقل امکان صرف یک میان وعده سبک وجود دارد. گرسنگی در هواپیما به معنای خرید تنقلات بسیار گران قیمت و  یا انتظار کشیدن برای ارائه وعده بعدی توسط پرسنل هواپیما خواهد بود، البته اگر وعده غذایی دیگری سرو شود.

بهترین شانس شما همراه داشتن تنقلات غنی از پروتئین مانند بادام، کره بادام زمینی، کلوچه، پنیر و ماست برای حفظ احساس سیری برای زمان طولانی تر می باشد.

در مدت زمان کوتاه زیاد غذا نخورید

با توجه به وِب اِم دی (WebMD) فرآیند هضم غذا زمانیکه انسان در پرواز و جو هوا قرار می گیرد، سخت تر می شود. بنابراین با توجه به مدت زمان پروازتان بهترین ایده، صرف وعده های غذایی اصلی قبل از پرواز و صرف تنقلات در هنگام و در طول پرواز می باشد. اگر تمایل به صرف غذا در هواپیما دارید، بهتر است که از غذاهای گرم به جای غذاهای سرد استفاده کنید، چرا که هضم آنها راحت تر خواهد بود.

تقاضای غذای خاص خطوط هوایی

اگر در هواپیما در کنار شخصی نشسته اید که یک وعده غذای گیاهی را درخواست کرده، متوجه خواهید شد که این نوع غذاها اول سرو می شوند. پس اگر مایل به دریافت غذای خود قبل از دیگر میهمانان هستید و نمی توانید برای ساعت اصلی ارائه خدمات و سرو غذا صبر کنید و از طرفی می خواهید زودتر بخوابید، می توانید غذای خاص را از مسئولین درخواست نمایید. انواع متعددی از مواد غذایی متناسب با شرکت هواپیمایی مانند غذاهای فاقد گلوتن را می توانید انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید که قبل از انجام پرواز از موجود بودن این مواد غذایی مطمئن شوید.

مصرف بیش از معمول آب

کارشناسان سلامت توصیه می کنند که در طول پرواز بیشتر از حالت معمولی آب بنوشند، زیرا سفر باعث می شود که در معرض کم آبی قرار بگیرید. پس نوشیدن آب را در طول مسافرت های هوایی فراموش نکنید و اصلاً منتظر نشوید که با احساس تشنگی از میهماندار مقداری آب برای نوشیدن درخواست کنید.

اجتناب کردن از نوشیدن کافئین

کافئین میزان انرژیتان را بالا می برد، بدنتان را تحریک می کند و آن را بیشتر در معرض کم آبی قرار می دهد.

نوشیدن جایگزین چای سبز

چای سبز بدون کافئین جایگزینی بسیار مناسب برای دیگر نوشیدنی ها در طول پرواز می باشد. نوشیدن چای سبز از بروز پدیده جت لگ جلوگیری می کند.

پوشیدن لباس های گشاد

در حالیکه از شلوار ورزشی نمی توان به عنوان لباس ورزشی استفاده کرد، اما پوشیدن لباس های راحت و گشاد یک ایده خوب در سفرهای هوایی به خصوص پروازهای طولانی است. برای مردان شلوار جین و تی شرت و برای بانوان ساق و ژاکت می تواند بهترین انتخاب باشد

پوشیدن لایه ها

پروازهای طولانی به معنای سپری کردن مسافتی بسیار طولانی و رفتن از مکانی به مکان دیگر با شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت می باشد. به عنوان مثال ممکن است شما از مکانی با آب و هوای گرم به سمت مقصدی با درجه حرارت پایین و سرد سفر کنید، در اینجا پوشیدن یک تی شرت و آوردن یک ژاکت بسیار سنگین اصلاً شیوه مناسبی نخواهد بود، به دلیل اینکه بدن به شرایط هوایی خاصی عادت کرده و باید تنظیم میزان درجه حرارتش با اصول انجام شود، به عنوان مثال شما می توانید یک تی شرت با یک سوئی شرت سبک را برای مسیر پروازتان انتخاب کنید و سپس با رسیدن به مقصد یک ژاکت مناسب را بپوشید.

همراه داشتن یک شال

یک شال می تواند در طول مدت سفر برای شما بسیار کارآمد باشد، می توانید از آن به عنوان پتو، بستن قسمت پایین کمر و پوشیدن استفاده نمایید. مسافرین متخصص، با این وسیله مطلوب عهدی دیرینه دارند و در تمام سفرهایشان از آن استفاده می کنند.

همراه داشتن یک بالش گردنی

مطمئناً بالش گردنی از داغ ترین و مورد نیازترین ملزومات سفر نیست، اما استفاده از آن مطمئناً برای گردنتان بسیار خوشایند خواهد بود. این وسیله مناسب علاوه بر اینکه گردنتان را در وضعیت فیزیکی مناسبی قرار می دهد، به شما برای تجربه خوابی آرامش بخش کمک می کند.

به همراه داشتن پشتیبان کمر

اغلب صندلی هواپیماها به صورت منحنی طراحی شده اند، صندلی ها با شکل طراحی سی مشکلی ایجاد نمی کنند، اما بیشتر این طراحی شبیه اِس می باشد که برای ستون فقرات انسان ضرر دارد و باعث می شود مسافرین در ناحیه پشت و گردن احساس درد و ناراحتی کنند. قرار دادن بالشت، پتو یا شال در پشت صندلی این منحنی را خنثی کرده و ستون فقرات را در حالت طبیعی نگه می دارد.

همراه داشتن گوشگیر

در طول پرواز سر و صدای ایجاد شده توسط موتور هواپیما و صداهای کلی باعث ایجاد استرس می شود. با استفاده از هدفون سر یا گوشگیر نه تنها می توانید از سر و صدا موتور هواپیما در امان باشید، بلکه می توانید در محیطی آرام و به دور از صداهای مزاحم مانند گریه نوزادان و صدای میهمانداران در هنگام پذیرایی خوابی آرامش بخش را تجربه نمایید.

همراه داشتن چشم بند

شاید استفاده از چشم بند در هنگام پرواز تملق آمیز نباشد، اما این وسیله کوچک کمک شایانی به کاهش جت لگ و تنظیم نور شبانه روز برای هماهنگ کردن بدن با مقصد خواهد بود. این وسیله کوچک همچنین شما را برای خواب آماده می کند و باعث می شود برای بیدار باش و سرو صبحانه در سحرگاه اذیت نشوید و به خواب لذت بخشتان ادامه دهید

همراه داشتن شارژر همراه

پرواز باعث تخلیه باتری گوشی می شود، در حالکه شما به تلفن همراهتان برای بازی کردن، فرستادن پیام کوتاه، چک کردن شرایط آب و هوا، ترافیک و یا تاخیرها نیاز دارید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، قبل از انجام پرواز از پر بودن شارژ باتری موبایلتان مطمئن شوید و یا یک شارژر همراه (پاور بانک) به همراه خود داشته باشید.

نشستن در کنار بال ها

بسیاری از کارشناسان معتقدند که صندلی های کنار هواپیما به دلیل نزدیک تر بودن به مرکز گرانش هواپیما تلاطم کمتری را تجربه می کنند.

پوشیدن کفش های مناسب

در چنین مواردی پوشیدن کفش ها محکم و جلو بسته می توان بهترین همراه برای شما یاشد. با پوشیدن کفش های مناسب در شرایط آتش سوزی یا در هنگام وقوع سانحه می توانید سریع تر بر روی آثار تخریب و خرده شیشه ها حرکت کنید.